|
Sylwetka miesiąca:
KATHRYN BIGELOW
Amerykańska reżyserka, scenarzystka i producentka filmowa, także
malarka.
Urodzona 27.11.1951 w San Carlos (Kalifornia).
W dzieciństwie nie marzyła o zostaniu filmowcem. Pragnęła być
malarką. Fascynowało ją wielkoformatowe malarstwo abstrakcyjne.
Studiowała w Instytucie Sztuki w San Francisco. W tym okresie była
członkiem brytyjskiej grupy awangardowej Art and Language. Następnie
ukończyła Columbia Film School w Nowym Jorku, zainspirowana filmem
Sama Peckinpaha Dzika banda, porzuciła malarstwo na rzecz kina. Nie
interesowała jej jednak kariera gwiazdy filmowej (zagrała epizody w
kilku filmach), postanowiła zostać reżyserem. Już w etiudzie
filmowej The Set Up (1978) zajęła się problemem przemocy i jej
wpływu na świadomość w perspektywie społecznej. Oczywiście przemocy
w wydaniu męskim. I mimo, iż sama jej nie znosi, jak deklaruje,
pozostanie ona centralnym tematem wszystkich jej filmów.
Przez 30 lat pracy reżyserskiej zrealizowała zaledwie osiem filmów.
Jednym z powodów jest fakt, iż nigdy nie stała za nią wielka
wytwórnia filmowa. Sama musiała poszukiwać źródeł finansowania
swoich filmów. Pierwsze z nich produkowane były na ogół przez Jamesa
Camerona (jej męża w latach 1989-91). Niemal w każdym z jej tytułów
pojawiały się męskie gwiazdy kina. W jej pierwszym filmie fabularnym
The Loveless (1982), debiutował Willem Dafoe. W dramacie sensacyjnym
Na fali z widowiskowymi scenami windsurfingu i skoków
spadochronowych wystąpili Keanu Reeves i Patrick Swayze. W filmie z
elementami kina science-fiction Dziwne dni – zagrał Ralph Fiennes,
zaś w K-19, o
katastrofie radzieckiego atomowego okrętu podwodnego, wystąpili
Harrisom Ford i Liam Neeson. Wyjatek stanowi thriller Błękitna stal,
w którym bohaterką jest kobieta (Jamie Lee Curtis).
Bigelow ignoruje sądy dyskryminujące kobiety-reżyserki, twierdząc,
że najważniejsza jest nie płeć twórcy, ale jego odpowiedzialność za
tworzone dzieło. Dlatego wiele emocji wzbudziło przyznanie jej w
2010, jako pierwszej kobiecie, Oscara za reżyserię filmu tak
jednoznacznie męskiego jakim jest W pułapce wojny.
Filmografia (filmy wyświetlane w Polsce):
1989 – Błękitna stal (Blue Steel)
1991 – Na fali (Point Break)
1995 – Dziwne dni (Strange Days)
2002 – K-19 (K-19: The Widowmaker)
2008 – W pułapce wojny (The Hurt Locker)
mozaika.org.pl
|
|